ឧបករណ៍ភ្លេងខ្មែរ ៖ ហែតហូត គឺជា​ឧបករណ៍​តន្ដ្រី​ផ្លុំ​មួយ​បែប ដែល​ធ្វើ​ពី​ឫស្សី​ពក យក​មក​កាត់​ជា​កង់ៗ ដោយ​មិន​ទុក​ថ្នាំង​ទាំង​សងខាង​ឡើយ ។ គេ​រើស​យក​បំពង់​ពី​តូច​ទៅ​ធំ ដែល​ទំហំ​ចាប់ពី​ប៉ុន​ម្រាម​កូនដៃ ប្រដេញ​ទៅ​ធំ​រហូត​ដល់​ប៉ុន​មេដៃ​មនុស្ស​ពេញវ័យ ។​

ជនជាតិ​គ្រឹង និង​ទំពួន​នៅ​ស្រុក​អូរជុំ ខេត្ដរតនគិរី បាន​ធ្វើ​ឧបករណ៍​នេះ ដោយ​ចង​តម្រៀប​បំពង់​ឫស្សី​ចំនួន​ពី​៦ ទៅ​៧​កង់ ។ ដោយឡែក​ជនជាតិ​ព្រៅ នៅ​ស្រុក​តាវែង ចង​តម្រៀប​បំពង់​ឫស្សី​ចំនួន​ពី​៧ ទៅ​៩​កង់ ហើយ​ហៅ​ឧបករណ៍​នេះ​ថា «ហេតហូត» មិនមែន​ «ហែតហូត» ដូចដែល​ប្អូន​ជន​ជាតិ​គ្រឹង និង​ទំពួន​និយាយ​ឡើយ តែ​ក៏​មាន​សូរ​ស័ព្ទ​ប្រហាក់ប្រហែល​គ្នា​ដែរ ។ ព្រោះ​ប្រវែង​មិន​មាន​លក្ខណៈ​ស្មើគ្នា​ទេ ។ ភាគច្រើន​បំពង់​មាន​ប្រវែង​ពី​២៨​សង់ទីម៉ែត្រ ទៅ​៦០​សង់ទីម៉ែត្រ ។​

ហែតហូត មាន​លក្ខណៈ​ដូច​ឧបករណ៍​គែន តែ​គ្មាន​ប្រអប់​សូរ និង​ប្រើ​អណ្ដាត​សំឡេង​ទេ ។ គេ​ផ្លុំ​ត្រង់​រន្ធ​ដែល​ចង​តម្រឹម​ហើយ​ដាក់​បណ្ដោយ​មាត់​ទៅ​ឆ្វេង ទៅ​ស្ដាំ​នៃ​រន្ធ​បំពង់​ឫស្សី ដើម្បី​បង្កើត​ជា​សូរសៀង ។ គេ​កាន់​ឧបករណ៍​ដោយ​ដៃ​ទាំង​ពីរ ហើយ​ប្រើ​មេដៃ​ស៊ក​រន្ធ​សម្រាប់​កេះ​ចេញ​សូរ​ប៉ឹកៗ​ជា​ការ​បន្ទរ​សាច់​បទ ។ សាច់​ភ្លេង​ហែតហូត បន្លឺ​ឡើង​ស្រាល​ដូច​សំឡេង​​ជំនោរ​ខ្យល់ ។ ចំណែក​សូរសំឡេង​ប៉ឹកៗ​សម្រាប់​ការ​បន្ទរ​នោះ​ប្រៀប​បាន​ទៅ​នឹង​ការ​ត្រកួត​ប៉ះ​គ្នា​នៃ​ដើម​ឫស្សី ។​

នារី​ខ្មែរ​រស់នៅ​តំបន់​ទាំងនោះ តែងតែ​រៀន​ផ្លុំ​ហែតហូត​តាំងពី​កុមារភាព​មក​ម៉្លេះ ជា​ពិសេស​ពួក​គេ​និយម​ផ្លុំ​លេង​កម្សាន្ដ​នៅ​ពេល​ពួក​គេ​ជិត​ធំ​ពេញវ័យ ដែល​ជា​សញ្ញា​ប្រាប់​ដល់​មនុស្ស​ដទៃ​ទៀត​ថា គេ​មាន​មនោ​សញ្ចេតនា​ក្នុង​ផ្លូវ​ស្នេហា​តាម​ដំណើរ​ធម្មជាតិ​ផ្ដល់​ឲ្យ​ហើយ ។

គេ​តែងតែ​ផ្លុំ​ហែតហូត​នៅ​ពេល​យប់ ហើយ​កេះ​ប៉ឹកៗ ជា​សញ្ញាប​ញ្ជាក់​ប្រាប់​ឲ្យ​ដឹង​ថា គេ​មាន​ការ​ពេញចិត្ដ​ចំពោះ​យុវជន​ដែល​កំពុង​តែ​ស្រែកច្រៀង ឬ​លេង​ភ្លេង​ជា​សញ្ញា​ពីលើ​ផ្ទះ​ដ៏​ខ្ពស់​នោះ​ហើយ ។ នារី​ទាំង​អស់នោះ​ក៏​តែងតែ​និយម​ផ្លុំ​លេង​កម្សាន្ដ​ជា​ក្រុមៗ នៅ​ពេល​ថ្ងៃ​ដែរ ។ ពួក​គេ​នាំ​គ្នា​ផ្លុំ​លេង យក​សូរ​សំនៀង​ប្រកួតប្រជែង​គ្នា ដើម្បី​យក​ថ្វីដៃ​រៀងៗ​ខ្លួន​ទៀត​ផង ៕

ប្រភព៖ ស្រាវជ្រាវ​ដោយ​លោក ហ៊ុន សារិន សាស្រ្តាចារ្យ​សិល្បៈ​តន្រ្តី

Share.